Pages

Recent Posts

Aug 13, 2011

Sekilas Pandang Di Penjara [mesti baca]

Hukuman sebagai pengajaran bukan untuk tujuan yg tidak sempurna.



APABILA RAYUAN BANDUAN DITOLAK

Di Penjara Kajang umpamanya banduan yang dijatuhi hukuman gantung dikenali sebagai banduan akhir dan ditempatkan di Blok Abadi sehingga hukuman dilaksanakan.

Mereka ini menghabiskan hampir 23 jam sehari sendirian di sel mereka dan hanya boleh meninggalkan sel atas kelulusan pegawai yang bertugas.

Banduan akhir mungkin terpaksa menunggu bertahun-tahun sehingga habis keseluruhan proses rayuan yang membabitkan Mahkamah Rayuan, Mahkamah Persekutuan dan Jemaah Pengampunan Negeri.

Sekiranya rayuan kepada Badan Pengampunan ini juga ditolak, Mahkamah Persekutuan akan mengeluarkan waran untuk melaksanakan hukuman di mana di dalam waran itu akan disebut nama banduan, nombor kad pengenalannya serta masa hukuman akan dijalankan iaitu di antara 5.30 pagi hingga 6.30 pagi.

'Kita diberi satu jam untuk laksanakan hukuman. Untuk banduan beragama Islam biasanya kita akan jalankan hukuman gantung ini pada hari Jumaat, selepas solat subuh. Bagi yang bukan Islam, waktunya lebih kurang sama, cuma harinya boleh berbeza,' kata Samuel.

Selepas waran dikeluarkan, banduan akhir akan dibawa berjumpa dengan pengarah penjara yang akan memaklumkan tentang pelaksanaan hukuman gantung selepas segala proses rayuan terakhir ditolak.

'Biasanya banduan akhir ini akan tahu apabila dia dibawa keluar dengan tangan bergari dan ada kawalan ketat, dia tahu keesokan harinya sesuatu yang buruk akan berlaku (dia akan digantung),' kata Samuel.

Semasa banduan akhir berada di bilik pengarah ini, kaum keluarganya yang biasanya sudah dimaklumkan seminggu lebih awal sudah menunggu di luar penjara untuk 'perjumpaan terakhir.'

Lazimnya suasana dan pilu akan menyelubungi setiap perjumpaan terakhir ini.

Banduan juga diberi pilihan untuk 'hidangan terakhir' bernilai RM7.50.





HARI PENGGANTUNGAN

Menurut Samuel, kebanyakan banduan akhir yang menjalani hukuman gantung 'poie dengan rela' setelah menunggu begitu lama untuk hukuman dilaksanakan.

'Mereka yang rajin sembahyang, tak kira agama, menunggu dengan tenang dan sudah bersedia. Ada beberapa orang sahaja yang menjadi agresif sehingga ke saat-saat terakhir.

' Ada sesetengah banduan puas hati dan beritahu saya nasib mereka lebih baik dari saya kerana mereka tahu bila mereka akan mati. Bila kita buka pintu untuk bawa mereka keluar ke bilik gantung, ada yang salam dengan kita dan ucap terima kasih. Mereka kata mereka dah tak tahan lagi menunggu,' katanya.

Di hari mereka diberitahu hukuman gantung akan dijalankan, mereka akan meminta pena dan kertas untuk nota terakhir.

'Jangan ikut tabiat buruk ayah' antara kata-kata terakhir seorang banduan untuk anak-anaknya, yang masih Samuel ingat.

Banduan juga boleh memilih pakaian apa yang hendak dipakainya pada hari hukuman.

' Ada banduan beragama Islam hanya mahu pakai kemeja T dan seluar sembahyangnya. Ada yang memilih kot dan tali leher. Ada yang pakai kasut berharga RM300. Mati penuh gaya . Banduan itu kata dengan jenaka,' cerita Samuel.

Hukuman gantung pula hanya dijalankan selepas semua pihak termasuk pengarah dan doktor berpuas hati dengan keadaan banduan pada hari hukuman akan dilaksanakan.








BILA PINTU PERANGKAP RENGGANG

Pintu perangkap di bilik gantung di mana banduan akhir berdiri akan secara automatik renggang sepenuhnya bila 'gear' ditarik.

Di bawah lantai pintu perangkap ada ruang kosong dengan ketinggian 5.18 meter.

Bunyi pintu perangkap yang terbuka dengan kuatnya memecah kesunyian suasana penjara.

Menurut Samuel, proses menggantung dari masa banduan dibawa keluar dari bilik menanti ke bilik gantung dan pengarah memberi isyarat kepada tukang gantung untuk menarik 'gear' yang akan antaranya membuka pintu perangkap hanya mengambil masa kira-kira 15 saat.

Semuanya perlu dibuat dengan lancar dan menurut Samuel, kematian berlaku dalam masa di antara 30 saat hingga satu minit dan banduan akan diturunkan dan diletak di atas troli selepas setengah jam dibiar tergantung.

'Saya sering mengingatkan pembantu-pembantu saya supaya menghormati jenazah kerana dia sudah menjalani hukuman.. Kalau kita hormat pada dia, semuanya tak ada masalah.

'Bagi saya pula, kebiasaannya saya akan pandang muka jenazah ini dan letakkan tangan saya di atas dadanya. Ini petua yang diberi oleh bos-bos saya dulu,' kata Samuel.

Menjalankan tugas khas ini memberikan banyak keinsafan kepada Samuel. Beliau menasihatkan ibu bapa supaya memupuk nilai-nilai murni kepada anak-anak mereka untuk mengelak mereka terjerumus melakukan jenayah.

'Segala-galanya bermula dari keluarga. Kalau keluarga tak kawal, lingkup. Dadah, umpamanya, kalau seorang dalam keluarga jadi penagih, satu keluarga akan terjejas,' katanya sambil menjelaskan bahawa kebanyakan kes hukuman gantung adalah berkaitan dengan dadah.








Pengalaman Seorang Wartawan - 84 Kali Kena Sebat…
Hari ini aku nak cerita pengalaman aku menemubual Pak Din (off course bukan nama sebenarlah kan), seorang banduan yang umurnya kira-kira 50 tahun di Penjara Kajang tiga tahun lepas. Masa itu aku ingat lagi dalam bulan Oktober tak salah temubual itu berlangsung.

Sekali imbas dia macam banduan biasa yang lain, tetapi ramai tak tahu termasuk warga Jabatan Penjara sendiri yang Pak Din mencatat rekod sebagai banduan paling banyak terima hukuman sebat…84 kali!

Pertemuan itu diaturkan sendiri oleh pengarah penjara. Nak tahu apa kesalahan Pak Din? Tak banyak…cuma 39 kes rompakan bersenjata dan edar dadah, termasuk satu kes melepaskan tembakan ke arah seorang anggota polis yang cuba menahannya, ok tak? Hahahaha

Pak Din ni kecil saja orangnya…kalau kau nak tahu, muka dan bentuk badannya sebiji macam Pak Abu yang asyik gelakkan P. Ramlee dalam filem Pendekar Bujang Lapuk, kurus melidi, tapi perangai MasyaAllah, Tuhan saja yang tahu.

Korang sendiri tahulah, kena satu sebatan pun sakitnya dah macam nak mampus, apalagi 84 sebatan. Hah, mari kita dengar apa Pak Din kata;

‘‘Orang lain baru kena satu sebatan pun dah meraung inikan saya 84 sebatan, akibat hukuman tersebut daging punggung saya menipis sebanyak 2.54 sentimeter, luka berbulan tak sembuh-sembuh, jangkitannya merebak hingga ke buah pinggang dan bermacam-macam lagi.

‘‘Sehingga kini badan saya dari paras pinggang ke bawah sentiasa terasa perit, sakit dan kebas-kebas, entahlah, rasanya sampai mati saya akan tanggung seksa ini,’’ katanya.

kalau nak tahu lebih lanjut cerita dia, korang boleh click kat sini http://www.utusan.com.my/utusan/info...1.htm&arc=hive

mungkin korang nak tahu apa dah jadi kat Pak Din sekarang kan? Beginilah, tahun lepas aku jumpa salah seorang banduan yang pernah aku interview dulu. Kini banduan tu dah dibebaskan.

Katanya, dia terserempak dengan Pak Din kat area Masjid India, KL. Dia bagitahu aku yang Pak Din pun dah dibebaskan.

“Untuk pengetahuan abang, perangai Pak Din macam tu jugak. Dia sekarang duduk serumah dengan seorang mak janda, kerja dia pun macam dulu gak, duk jual ganja lagi,” katanya.
Aduh. Aku dah tak boleh nak kata apa dah, Pak Din, Pak Din.






SEORANG banduan wanita (kanan) memeluk ahli keluarganya pada Program
Hari Ibu Bersama Maybank di Penjara Kajang di Kajang


KAJANG – Pengalaman melahir dan membesarkan anak di dalam penjara memberi keinsafan kepada seorang banduan di Penjara Kajang di sini. Menurut Aida (bukan nama sebenar), dia merasa sedih kerana anak lelakinya itu yang kini berumur setahun tidak dapat menjalani hidup seperti kanak-kanak seusianya.

“Saya sesal dengan apa yang berlaku. Saya tidak mahu anak saya kenal keadaan hidup di penjara. “Selepas berumur tiga tahun, dia tidak akan dibenarkan tinggal di sini (penjara) lagi bersama saya. Mengikut undang-undang, hanya anak berusia bawah tiga tahun sahaja dibenarkan,” katanya di sini semalam.

Aida merupakan salah seorang daripada sepuluh banduan wanita yang dipilih untuk bertemu ahli keluarga masing-masing pada Majlis Sambutan Hari Ibu yang diraikan oleh Penjara Kajang bersama Maybank. Turut hadir Pengarah penjara tersebut, Rohana Abdullah dan Ketua Bahagian Sumber Manusia Maybank, Nora Manaf.

Aida yang dipenjarakan selama enam tahun kerana kesalahan mengedar dadah berkata, dia sangat rindukan anak-anak, suami dan keluarganya. “Kalau boleh saya tidak mahu berada di sini lagi. Saya hanya mahu keluar dari sini dan tinggal bersama mereka di luar sana. “Hanya tuhan sahaja yang tahu betapa rindunya saya kepada mereka. Tapi saya sedar bahawa hukuman perlu dilaksanakan mengikut kesalahan yang dilakukan,” katanya.






Pemuda akui 15 tahun meringkuk di penjara beri banyak pengajaran

KUALA LUMPUR: “Rasa macam baru lahir. Saya benar-benar menyesal atas kesalahan lalu. Masa muda saya hanya fikir untuk berseronok dan tidak pernah terlintas untuk fikir masa depan. Saya sangat takut dengan kehidupan dalam penjara, setiap masa saya mengira detik, saat dan waktu, apa dan bagaimana dengan masa depan saya kelak, saya benar-benar menyesal atas kesalahan lalu.”
Itu reaksi Megat Shahrizat Megat Shahrur, 33, yang dibebaskan semalam selepas menjalani hukuman penjara 15 tahun atas kesalahan menyebabkan kematian kanak-kanak perempuan berusia dua tahun pada 2001 kerana pihak pendakwaan gagal dalam rayuan kali ketiga bagi meyakinkan Mahkamah Persekutuan untuk meminda pertuduhan ke atasnya daripada membunuh tanpa niat kepada membunuh. 

“Apa yang paling utama, selepas ini saya ingin membantu orang tua saya yang banyak bersusah-payah membantu mendapatkan keadilan serta memberi semangat untuk saya terus hidup.

“Sejak berada di dalam penjara, Tuhan memberi petunjuk dan pedoman kepada saya agar bertaubat dan lakukan suruhannya. Mungkin perkara pertama yang akan saya lakukan adalah untuk kembali menyambung pelajaran dalam bidang masakan bagi membantu ayah yang menjalankan perniagaan katering,” katanya sambil menitiskan air mata.

Tambahnya, dia dan keluarga juga bercadang untuk menunaikan ibadah umrah bersama ahli keluarganya dan melupakan terus segala sejarah silam yang memberi satu kenangan pahit buat dirinya dan keluarga.

Megat Shahrizat sempat menitipkan sedikit nasihat kepada remaja agar tidak mudah terjerumus ke dalam aktiviti yang tidak sihat hingga bertindak di luar kewarasan sekali gus melakukan perkara yang menyalahi undang-undang.
Sementara itu, ibunya, Asiah Ibrahim, 62, berkata, “Saya sebagai ibu dia, saya kenal baik buruk dia, luar dalam dia, macam mana salah sekalipun dia tetap anak saya.

“Saya juga percaya Megat telah bertaubat. Melalui laporan yang saya terima daripada pegawai penjara, anak saya berjaya khatam al-Quran setiap tahun sepanjang dia dipenjara sejak Jun 2001. Apabila dengar berita itu saya dan suami bercadang nak bawa Megat menunaikan umrah agar dia boleh lupakan apa yang terjadi,” katanya.

Tambahnya, dia bersyukur kerana anaknya terlepas daripada tali gantung dan dia berharap agar masyarakat dapat menerimanya kembali kerana anaknya itu sudah menerima hukuman setimpal.

Selain ibunya, turut menyambut kepulangan Megat dari penjara semalam ialah abangnya Megat Suhairi, 37 dan kakaknya Wan Suhaila, 38.

Megat Shahrizat pada Jun 2001 dituduh menyebabkan kematian anak teman wanitanya Nur Izzatul Shahira Rozilan di Kondominium Sri Suajaya, Jalan Kampung Bandar Dalam, Sentul, di sini antara jam 10.45 malam 3 Jun 2001 hingga 1.30 pagi keesokannya.